Azt, hogy ez mikor történt nem tudjuk még pontosan, mert csak szeptember 30. és október 01. adatai érkeztek meg tőle, azok sem mind, csak napi 2 pozíció. Reméljük, hogy legközelebb megérkeznek a visszamenőleges adatai is! Így szokott lenni. :-)
Picur tehát mocorog. Igazi nomád módjára kóborol, egyelőre Szudán biztonságosabb régiójában. Újra öntözött mezőgazdasági területek közelébe ment, de most sem a művelt területekre, hanem a Kék-Nílus és a Dinder folyó közötti természetközeli élőhelyre.
Picur (piros) és Keszi (sárga) helyzete 2014. október 01-én. Mivel Picur az előtte lévő napokban 270 km-t tett meg délnyugati irányba, ezért már 210 km-re távolodtak egymástól. |
Peter (narancs), Keszi (sárga) és Picur (piros) térképe a sattelitetracking.eu honlapon ::: 2014.09.29. Peter és Keszi ekkor mindössze 3 km távolságban voltak egymástól! Picur, Keszi és Peter interaktív térképe a sattelitetracking.eu honlapon >> |
A terület egyébként közel van a Gezira IBA-hoz (Fontos Madárélőhely*), ahol sok-sok ezer vízimadár fordul elő ebben az időszakban, és sok fehér gólya is megpihen azon a vidéken. *A Fontos Madárélőhelyek (IBA) kijelölése a világ madárvédő szervezeteinek közös kísérlete arra vonatkozóan, hogy közös alapelvek alapján meghatározzanak egy olyan ökológiai hálózatot, ami - ha megfelelő védelemben részesül - biztosíthatja a Föld madárfajainak fennmaradását. A BirdLife International partnerszervezetei (Magyarországon az MME - ahol dolgozom), több mint 10 000 Fontos Madárélőhelyet (IBA) jelölt ki világszerte, meghatározott kritérium rendszer alapján. Ezek adatbázisa itt érhető el. >> Alig 100 km-el délebbre pedig már elkezdődik a Dinder IBA, melynek része a Rahad vadrezervátum és 200 km-re, az etióp határ közelében fekvő Dinder Nemzeti Park is. Ezeken a területeken folyók, holtágak, erdők és füves élőhelyek várják madarainkat. A nemzeti parkban több mint 160 madárfaj előfordulásáról tudnak, s 27 nagy emlősfaj is él ott. Ez már az antilopok, zsiráfok, elefántok, hiénák és oroszlánok világa, igaz még nem a Serengeti hatalmas csordáival. :-) |
A friss csapadék adatok azt mutatják, hogy a Sinnar régióban (ahol most van Picur) már most 200 mm-el több csapadék hullott, mint az átlagos években. Még 2012-ben is sokkal kevesebb eső esett! Forrás: USGS - FEWS NET Africa Data Portal |
Látható a friss vegetációs index térképen, hogy Picur most igazán klorofill-gazdag térségbe érkezett. NDVI térkép, 2014. szeptember 16-25. Forrás: USGS - FEWS NET Africa Data Portal |
Látszik, hogy ahová Picur érkezett, ott több a zöld és a kék, mint a barna és a sárga. :-) Ha valahol barnás színeket láttok, ott jelenleg kisebb NDVI értékeket mértek, mint az elmúlt évtized átlaga, ahol zöldet, ott magasabbat. S természetesen az árnyalatok erősségével az eltérés is nagyobb. Percent of Normal NDVI (az előző évtizedben ugyanebben az időszakban mért átlagokhoz képest, mennyivel térnek el a mostani NDVI értékek), 2014. szeptember 16-25. Forrás: USGS - FEWS NET Africa Data Portal |
Kicsit visszatérek az előző bejegyzés témájához, Picurék meglátogatásának lehetőségeihez.
A hozzászólások alapján úgy tűnik, hogy a többség azért erősen meggondolná a kiutazást, s ez nem is baj, mert nem venném a lelkemre, ha bárkinek baja esne egy meggondolatlan utazás miatt. Remélem, azért levettétek, hogy csak a gondolattal játszottam, s nem ajánlottam komolyan a szudáni utazást. ;-)
Ahogy a mai bejegyzés elején is írtam, Picurék egyelőre Szudán biztonságosabb régiójában vannak, s ez esetben a biztonságosabb kifejezés elsősorban az utazókra vonatkozik. Aki jobban utánanézett Szudán legutóbbi évtizedeinek, az tudja, hogy az ország nyugati és déli régiói már vagy ötven éve konfliktusokkal terhelt. De különösen az utóbbi évtizedben vált veszélyessé például Dárfúr, vagy a déli országrész. Dél-Szudán 2011-ben történt különválása óta sem ajánlott Szudán jelenlegi déli régióiba utazni, mert például az Abyei régió (olajban gazdag terület) hovatartozása most is vitatott, s ehhez mérten az ott élő törzsek összecsapásai nem ritkák. Tengernyi cikket találhattok ezekről a konfliktusokról, s akit érdekel Szudán helyzete, azoknak ajánlott részletesen tanulmányozni ezeket is!
Egyébként a konzuli tájékoztató oldalon néhány alapvető információt mindig megtalálhattok, többek között azt is, hogy a vízumot Szudán bécsi nagykövetségén lehet kiváltani.
A hozzászólások alapján úgy tűnik, hogy a többség azért erősen meggondolná a kiutazást, s ez nem is baj, mert nem venném a lelkemre, ha bárkinek baja esne egy meggondolatlan utazás miatt. Remélem, azért levettétek, hogy csak a gondolattal játszottam, s nem ajánlottam komolyan a szudáni utazást. ;-)
Ahogy a mai bejegyzés elején is írtam, Picurék egyelőre Szudán biztonságosabb régiójában vannak, s ez esetben a biztonságosabb kifejezés elsősorban az utazókra vonatkozik. Aki jobban utánanézett Szudán legutóbbi évtizedeinek, az tudja, hogy az ország nyugati és déli régiói már vagy ötven éve konfliktusokkal terhelt. De különösen az utóbbi évtizedben vált veszélyessé például Dárfúr, vagy a déli országrész. Dél-Szudán 2011-ben történt különválása óta sem ajánlott Szudán jelenlegi déli régióiba utazni, mert például az Abyei régió (olajban gazdag terület) hovatartozása most is vitatott, s ehhez mérten az ott élő törzsek összecsapásai nem ritkák. Tengernyi cikket találhattok ezekről a konfliktusokról, s akit érdekel Szudán helyzete, azoknak ajánlott részletesen tanulmányozni ezeket is!
Egyébként a konzuli tájékoztató oldalon néhány alapvető információt mindig megtalálhattok, többek között azt is, hogy a vízumot Szudán bécsi nagykövetségén lehet kiváltani.
Az internet egyébként nap mint nap okoz meglepetéseket.
Az ma már mindennapos, hogy egy közúton tervezett utazás előtt megnézem a Google útvonaltervezőjén (is), milyen útvonalakon és mennyi idő alatt lehet odaérni a célpontba. Persze Al Fao közelébe nem érdemes 6 264 km-t autózni, mert egyrészt hosszú és körülményes lenne ez az út, másrészt nem is túlságosan biztonságos. Néhány napja, amikor még csak Al Fao településről kerestem infókat, kidobott a kereső egy olyan találatot, ami Budapesttől Al Fao-ig megtervezte az utat (BKV, repülés, autózás), s megadta az adott időponttól szóba jöhető opciókat a repülésre, sőt forintban kiszámolta a költségeket is (beleértve a BKV jegyeket és a Kartúm - Al Fao közötti benzinköltséget is!). Na ezt nevezem én szolgáltatásnak. :-)
Az ma már mindennapos, hogy egy közúton tervezett utazás előtt megnézem a Google útvonaltervezőjén (is), milyen útvonalakon és mennyi idő alatt lehet odaérni a célpontba. Persze Al Fao közelébe nem érdemes 6 264 km-t autózni, mert egyrészt hosszú és körülményes lenne ez az út, másrészt nem is túlságosan biztonságos. Néhány napja, amikor még csak Al Fao településről kerestem infókat, kidobott a kereső egy olyan találatot, ami Budapesttől Al Fao-ig megtervezte az utat (BKV, repülés, autózás), s megadta az adott időponttól szóba jöhető opciókat a repülésre, sőt forintban kiszámolta a költségeket is (beleértve a BKV jegyeket és a Kartúm - Al Fao közötti benzinköltséget is!). Na ezt nevezem én szolgáltatásnak. :-)
17 megjegyzés:
grazie Charlie per questo dettagliato resoconto delle avventure del nostro Picur e delle altre cicogne. Dovrebbe essere in una buona posizione con terreno fertile.
Cara Raffaella,
Spero che tu possa capire la storia! :-)
Ciao,
Charlie
Azért,ha a valóságban nem is utazunk Picurhoz, ezt a bejegyzést elolvasva biztos vagyok, hogy mindenki gondolatban végigjárta a 10-15 napos utat a sivatag felé. Ismét tanulhatunk, okulhatunk az értelmes mondatokból.Köszönjük szépen kedves Károly. Üdv.N.Ilona
Kedves Karcsi!
Amikor Hajnal elpusztult és Picur néhány napos volt, akkor annyira féltem, hogy nem éri meg a felnőtt kort. Most annyira szeretem bejegyzéseidet, mert folyamatosan arról győződöm meg, hogy a megmentéséért tett minden lépésetek nem volt hiábavaló. Szívesen lennék közöttük, de ott sem minden ember olyan jó, hogy biztonságos lenne. Szorítok érte minden nap, hogy sok-sok olvasnivalót tudj küldeni róla nekünk.:-)
Köszönettel:
Erzsi
Szia Karcsi! megint egy csodát olvashattunk, és én most már nem csak a gólyáinkért, Picurért izgulok, hanem azért is, hogy ez a hatalmas munkád valami úton-módon nagy nyilvánosságot kapjon! Gondoljunk csak bele, mennyire várjuk mi, felnőttek is az újabb, és újabb híreket, akkor mennyire várnák a gyerekek mondjuk a biologia órákon, de még a földrajzórákba is beleférnének ezek a tájékoztatásaid. Hány gyerekkel lehetne megszerettetni ezeket a csodálatos madarakat, hány gólyaszerető gyerek nőne fel Picur történetén:) Köszönjük Karcsi a mai bejegyzésedet is, és hát drukkolunk tovább minden vándormadárért! Kata.
Köszönjük az új bejegyzést Karcsi és a kedvcsinálót az utazáshoz:)
Üdv.:O.Tünde
Karcsi, még csak most csomagolsz?? Már azt hittem ott vagy és gólyatollal írod a naplót :-)
Viccet félre téve, tényleg nem olyan vicces egy afrikai utazás. Ismerek pár bamacos sztorit.
üdv
Heni
Mióta egyre többet tudunk gólyáink életéről, így jöttünk rá, szinte csodával határos, hogy túlélik ezeket a megpróbáltatásokat. Csak bámultuk a gólyakamera adását, s fogalmunk sem volt, milyen teljesítmény és szerencse kell ahhoz, hogy tavaszra újra hazaérjenek. Köszönjük Karcsi az újabb bejegyzésedet: sokat tanulunk, okosodunk általad, na meg minél többet tudunk, annál jobban aggódunk kedvenceinkért.
Üdv: Éva
Csatlakozom az előttem szólóhoz!
üdv. Szilvi
Sziasztok!
Köszönöm, hogy olvassátok! ;-)
Üdv,
Karcsi
Nagyon köszönöm az újabb beszámolót,nagyon örülök ha mindig jó híreket kapok a drága Picurról és egyetértek Kata bejegyzésével hogy ezt a szeretetet a madarak és állatok iránt,taníttatni kellene az iskolában,nem a sok hülyeséggel tömni a diákok fejét aminek az életben semmi hasznát nem veszik.Itt legalább tanulhatnának okos dolgokat a madarak életéről és egy egy jó előadás biztos érdekelné őket.Talán egyszer bekerül ez is a tankönyvekbe hamarosan!!!!!Addig is Karcsi mindig tájékoztassál bennünket a fejleményekről.KÖSZÖNÖM!!!!!!!
Karcsi, Selma Lagerlöf után szabadon írhatnál a magyar gyerekenek egy hasonló regényt / földrajz / bilológia könyvet, mint a Nils Holgerson. Picur hátán járná be a gólyák útvonalát a kis Matykó, s a gyerekek megismernék a hazai tájat, fészkelést, gyereknevelést és az útvonalon elhelyezkedő országokat, az afrikai telelőhelyet... Micsoda fantasztikus, kétlaki madaraink vannak!
Adrienne
Sziasztok!
Nem szeretnék senkit sem megbántani, de véleményem szerint a Gólyanaplóban rögzített sok-sok megfigyelés, egy 2008 óta folyó nagyon fontos kutatómunka, mely rengeteg olyan tudományos ismeretanyagot tartalmaz, amely már réges-rég túlhaladt egy gyermekeknek szóló "mesén".:-)
Üdv: Erzsi
Erzsi, a tudomány mindig túlhaladja a mesét, de néhány olyan tudós, aki ért a gyerekek nyelvén, képes nekik úgy tálalni, hogy bámulatosan sokat megértenek és megtanulnak belőle. És ez erény, nem szégyen...
Amúgy a tudomány a (felnőteknek szóló) ismeretterjesztés szintjét is bőven meghaladja, mégis látod, hogy Karcsi milyen ügyesen magyaráz nekünk, mind megértjük, pedig nem vagyunk ornitológusok. Tehetsége van ehhez, azért mondom, hátha gyerek-nyelven is tud, és nekik is közel tudja hozni azt, amiben ő a profi.
Persze én pedagógus vagyok, bocs, ha nekem mindjárt a gyerekek jutnak eszembe... Így jár az agyam, mindent nekik akarok tovább adni...
Adrienne
Sziasztok!
A jeladós térkép böngészése után elgondolkodtam, milyen messze is vannak drága madárkáink! A távolság a térképen is órási, hát még a valóságban ...
Nemrég - egy hete - értem haza egy majdnem háromhetes etiópiai utazgatásból. Mikor ott jártam, sokszor gondoltam Picúrra, és emlegettem, hogy Magyarországról nézve milyen "közel" voltam hozzá.
Irigyellek! ;-)
Megjegyzés küldése